OLIWERVIK

Blog

Tillbaka till värmen!

Södra ön är nu så gott som avklarad! Jag har nästan under min tur på söder ön lyckats besöka alla ställen som jag hört vart intressanta. För att bara nämna några av dem alla ställena jag besökt så har jag tyckt att Milford Sound, Mt. Cook, Franz Josef, Wanaka och Queenstown vart dem allra vackraste ställena jag varit på. Södra ön har bjudit på en helt underbar upplevelse med vänner som jag aldrig kommer att glömma. Efter att ha lämnat mina närmaste reskamrater i Queenstown så tog jag mig upp mot Wellington på eget bevåg. Självklart så tar jag mig fortfarande hjälp av våran Stray buss för att ta mig runt, men denna gång så har jag beslutat mig för att stanna under en längre tid på mina stopp upp mot norra ön och Auckland!

Innan jag börjar berätta om min tur tillbaka från södra ön upp mot Auckland så vill jag berätta vad min planer ifrån Queenstown blev och vad jag befinner mig just nu! Det har nu tagit mig 33 dagar att ta mig ifrån Auckland ner till Milford Sound som ligger så söder ut man kan komma i Nya Zeeland och tillbaka förbi Auckland och upp till Paihia som ligger så norr ut man kan komma. Lite rörigt om man inte stirrar på världskartan, men enkelt sagt så har jag åkt igenom hela Nya Zeeland och tillbaka upp så norr man kan komma. Jag befinner mig för tillfället i Paihia, en liten strandstad som ligger beläget så norr ut man kan komma i Nya Zeeland. Fördelen med att det ligger så långt upp är att temperaturen är mer behagligare än söder ut. Det är en värmeskillnad på 7-8 grader jämfört med södra ön.

Bay of Islands, ett samlingsnamn för dem 144 öar som ligger utspridda utanför Paihia och Cape Reinga. Eftersom Bay of Islands tillhör en av dem subtropiska regnskogarna i Nya Zeeland så blir fuktigheten helt annorlunda. Fuktigheten kan göra så att det känns mycket varmare än vad det egentligen är. Istället för 25 grader så känns det som 28, vilket uppskattas när man kommer farande från glaciärer på södra ön som inte lyckas hålla temperaturen över 10 grader!

Under min 5 dagar här på Paihia så har jag lyckats pressa in så många aktiviteter som möjligt. Först ut kommer fallskärmshoppning! Ni som har mig på instagram har förmodligen redan upptäckt detta. För ni som inte har mig på instagram så kan jag berätta att jag hoppade fallskärm! Hittills en av dom helt grymmaste upplevelserna jag haft här på Nya Zeeland. Efter fallskärmshoppningen bar det iväg mot Cape Reinga som ligger norr om Paihia. Väl på Cape Reinga så fick jag uppleva något jag aldrig kunde föreställa mig! Åka buss på stranden i 100km i timmen. Nu snackar vi inte om någon asfalterad motorväg längst stranden, denna buss åkte PÅ stranden med vattnet några cm över hjulen på bussen. Något Nya Zeeland antagligen är ensamma om (vad jag vet) så har dem en officiell motorväg på stranden. Nu pratar vi om en väldigt bred strand som sträcker sig långt längst Nya Zeelands norra kust. 90 Mile Beach är namnet på denna strandväg. Dagen efter Cape Reigna så bar det iväg mot färgan som tar sig ut till ett fåtal av dem öarna som ligger utanför Paihia. Delfiner, pingviner och helt otroliga öar är några av dom helt underbara sevärdigheter som kunde avnjutas under denna tur. Samtidigt under denna dag så åkte jag över till en närliggande stad som kallas för Russel. Russel är en hamnstad som en gång i tiden var en viktig mellanlandning för dem sjömän och pirater som levde på havet. Eftersom Russel är Nya Zeelands äldsta stad så kunde man även hitta Nya Zeelands äldsta pub! Några bärs sänktes ihop med gott sällskap från närliggande vandrarhem! Förutom alla aktiviteter så har jag legat på stranden och kopplat av och sedan hikat längst kusten.

Nu för att återkomma till Queenstown där jag började min resa upp mot Paihia. Från Queenstown så tog jag mig upp till staden Wellington som ligger så söder ut man kan komma på norra ön. Wellington var en av mina tidigare stop nedåt då jag inte hade tid att stanna mer än någon dag. Denna gång så stannade jag under 4 nätter vilket gjorde att jag hann med lite annat. Som tur var så lyckades jag komma precis i tid för deras festival och food market som ligger på Cuba Street. Cuba Street är en lite gata som sträcker sig ganska långt ner mot hamnen. Denna gata är känd för sina "hippies", caféer och konstutsällningar vilket får stället att bli lite mer intressant! Man kan jämföra stället lite med gamla stan som är känt för sina mindre butiker och mysiga cafeér. Mina dagar i Wellington spenderades först och främst för att varva ner efter en väldigt fartfylld resa genom Nya Zeeland.

Efter Wellington så åkte jag upp mot National Park som ligger en ganska lång bit nedanför Auckland. En väldigt lång bussresa tar mig väldigt långt norr upp vilket gör att vi nästan närmar oss slutat av min resa genom Nya Zeeland. Anledning till att jag stannade till i National Park var för att göra en dagshike (eller dags vandring) på Tangario Crossing. Stället är känt för en av dem flera inspelningsplatser för Lord of the Rings som ligger utspritt över Nya Zeeland. Tangario Crossing är en vulkan likt ett högt berg som inte längre är aktiv. Tyvärr så kunde jag inte mer än sitta inlåst på mitt rum på grund av det väldigt dåliga väder som tog sig över just när jag skulle för andra gången testa göra denna vandring! Två dagar spenderades istället för att vila inför mina sista veckor här i Nya Zeeland.

Väl framme i Auckland så avnjutades god mat och återträff med några av mina gamla reskamrater jag tidigare åkt med. Dagen efter så for jag iväg mot Paihia där jag sitter just nu. "The Mousetrap", namnet på mitt vandrarhem jag checkat in på. Klockan är just nu 9 på kvällen, jag har precis placerat mig på altan som blickar ut mot vattnet. Klart och tydligt så syns Russel på andra sidan vattnet. 30 minuter färga är tillräckligt nära för att se den upplysta staden som reflekterar sina gatuljus ända in mot stranden nedanför mig. Lika tydligt kan man se vintergatan som sträcker sig ovanför mig. 6 veckor av backpacking har hittills lyckats förvåna mig varje dag, låt oss se vad ytligare 2 veckor har att bjuda på!

Bay of Islands Skydive

90 Mile Beach

Delfiner utanför Paihia.

En av öarna utanför Paihia, Bay of Islands.